Прочетен: 25242 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 04.11.2010 10:35
КАКЪВ Е СМИСЪЛЪТ НА БОТЕВИЯ СТИХ „ПЪТЯТ Е СТРАШЕН, НО СЛАВЕН”
/съчинение разсъждение/
УВОД: A/Пътят е един от основните символи в литературата. Обикновено той означава движение, познание, промяна и живот. Б/ В лириката на Христо Ботев пътят е свързан винаги с борба и саможертва. Герой на тази лирика е бунтовникът, който изразява борческите пориви на всеки непокорен и свободолюбив българин,въплъщава идеите на една революционна епоха. И в стихотворението „На прощаване” борецът за свобода изповядва копнежа си по един страшен, но славен борчески път на достоен българин, готов да заплати свободата със своя живот.В/ Затова във финала на творбата особено силно и изповедно прозвучава стихът ”пътят е страшен, но славен”.Какъв смисъл е вложил Ботев в тази безсмъртна фраза?
1.ЗАЩО ПЪТЯТ НА БОРБАТА Е СТРАШЕН?
2.ЗАЩО ПЪТЯТ НА БОРБАТА Е СЛАВЕН?
ТЕЗА: Пътят на борбата е 1. страшен ,защото а/ битката с вековния поробител е неравна , жестока и бунтовникът може да намери смъртта си. Но лирическият герой не жали за живот и младост, а се измъчва, че б/ ще причини страдание на близките си с ранната си смърт. 2. В същото време бунтовникът осъзнава ,че този път е и славен, защото борбата му е посветена на дом и родина, на близки и народ, това е битка в името на свещените идеали свобода и правда. Смъртта в битка е величествена и красива, тя се превръща в подвиг и пример за следващото поколение борци. Такава саможертва е безсмъртие, защото ще се превърне във вечност, ще живее завинаги в песните и в паметта на народа. Само героичният подвиг може да извоюва и щастието от първия ден на свободата, в който юнакът ще бъде посрещнат от благодарния народ и близките на сърцето му хора.
ІІІ.СТРУКТУРА НА ДОКАЗАТЕЛСТВОТО:
І подтема
1.Теза /микротема/ -съответства на елемент 1 от основната теза
Пътят на борбата е страшен,защото битката се води срещу вековен поробител,това е неравен бой, в която вероятността бунтовникът да загине е голяма.Но за лирическия герой по-страшна е болката,която ще причини на майка си.Той страда при мисълта,че тя ще се измъчва от загубата на първото си чедо.Клетото майчино сърце ще бъде обвито в болка от ранната му смърт,от хорските упреци и клевети.Бунтовникът се измъчва ,че ще причини страдание на либе и близки.
2.Факти от творбата ,на които да се опрем в разсъжденията и да докажем микротемата
а/предчувствието за ранна смърт-двукратно поторение
б/неравната битка-поробителят бесней,поругава всичко родно /лир. увод/
в/ мъката на майката, коeто поражда състраданието на сина й,молбата за прошка поради неизпълнен синовен дълг
г/ мъката на майката от ранната му смърт/І подчаст/
д/ обидата от хорските упреци и неразбиране/І подчаст/
е/ страданието на майка и либе в сцената с хорото/І подчаст/
3.Извод от написаното в тази подтеза
Борбата за свобода е страдание и болка,защото по-вероятният изход от нея е смъртта.Това е една страховита битка с вековен потисник, от която най-много страдат близките на бунтовника.
ІІ подтема
1.Теза /микротема/ -съответства на елемент 2 от основната теза
Пътят на борбата е славен, защото възвишени са идеалите,в името на които се жертва героят- свобода и правда. Борбата е посветена на дом и родина, на близки и народ-на всичко,което е свято за човека.Дори и смъртта е величествена и красива,защото тя се превръща в подвиг и пример за следващото поколение борци. Такава саможертва прераства в безсмъртие, превръща се във вечност, живее завинаги в песните и паметта на народа. Само героичният подвиг може да извоюва и щастието от първия ден на свободата, в който юнакът ще бъде посрещнат от благодарния народ и близките на сърцето му хора.
2.Факти от творбата ,на които да се опрем в разсъжденията и да докажем микротемата
а/идеали-свобода и правда
б/славна е борбата,посветена на родината,на дома,на близките и народа-лир.увод-образът на родното
в/контраст между чуждата земя и родния дом
г/нетърпението на лир.герой да бъде полезен на народа си,да се включи в битката- борбеност ,патриотизъм, жертвоготовност, действена и силна натура,непокорен,свободолюбив характер-лир.увод
д/стремеж да предаде своя борчески завет на следващото поколение,така че борбата да продължи и след смъртта му
е/юнашката смърт-подвиг и пример
ж/борбата ще бъде продължена,защото оръжието ще бъде наследено,това е свята борба, надмогнала примитивното чувство за мъст -поздрав и милувка
з/смъртта ще остане пример за новото поколение борци,ще се превърне в част от народната песен и памет
и/битката ще извоюва свободата и ще донесе радостта от първия ден на победата
3.Извод от написаното в тази подтеза
Борбата за свобода е гордост за силните и непокорни личности.Във векове на робство смъртта в бой за свобода е белег на силен човешки дух, освободен от оковите на робската психика.Тази борба показва,че нашият народ не е търпелив роб, а заслужава свободата си.
ІV. ЗАКЛЮЧЕНИЕ: А/Обаятелен е образът на бунтовника в стихотворението “На прощаване”. Чрез него Ботев разкрива патриотизма и жертвоготовността на онези българи,които препочитат да изберат страшния ,но славен път на борбата пред робското покорство и примирение.Б/Такъв избор е достоен за една свободна личност, непожелала да се примирява с робство и неправди.Това е избор, поставил над личното благо щастието на народа, превърнал смъртта в един пример за човешко безсмъртие.