Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.06.2018 19:18 - Кажете СТОП! на Фалшивите нови
Автор: niegrajdanite Категория: Политика   
Прочетен: 3826 Коментари: 3 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Кажете СТОП! на Фалшивите нови

Фалшивите новини съвсем не са нещо ново от както съществуват новини и медии, съществуват и новини с подвеждащ или неверен характер. За пръв път 1 век пр. н. е. Октавиан Август провежда дезинформационна кампания срещу Марк Антоний завършила с неговото самоубийство. През 21 век няма човек, който да не е попадал или да не е бил подвеждан от фалшива новина.
През последните 20 години в България има бум на различни таблоиди и медии тиражиращи фалшиви новини по един или друг начин. Жълтата преса в България се роди под формата на компроматна война, тиражираше непроверени слухове и откровени лъжи и се занимаваше предимно с личности от шоубизнеса и медиите. В българското общество се наложи една тенденция на търпимост и толератност към този вид медии-знае се, че разпространяват лъжи, но не малко на брой хора всяка седмица отива и си купува жълт вестник. Не малко големи и популярни български медии използват таблоидния принцип на писане на големи и гръмки заглавия за привличане на читатели и зерители. Реално няма медия, който волно или неволно да не е излъчила фалшива новина. Истинския проблем с фалшивите новини се появи с навизането Интернет и социалните медии, като Facebook и Google предприемат големи кампании срещу фалшивите новини.
Според проведено проучване класиращо медийната грамотност в 35 европейски страни България е на 30 място. Има пряка връзка между образованието, това което се чете и свободата та медиите. Оказва се, че колкото по-образована е една нация толкова по-малко тя вярва на фалшиви новини и слухове.
Важно е да се знае, че медиите сами по себе си не манипулират, а чрез тях се манипулира. Някои от манипулативните техники, които се практикуват са: премълчаване на източници, използване на фалшива информация, манипулация чрез факти, лепене на лоши етикети, свръхпредлагане на второстепенна информация, манипулация с числа, фабрикуване на прякори и използване на слухове.
Не случайно през последните години се заговори за свобода на медиите в България и за нуждата да се осветлят техните собственици. В световната класация на “Репортери без граници” България заема 111-а позициа, а вече сме и на последно място по свобода на медиите на Балканите. Към момента голяма част от медиите в България са с анонимни собственици или поставени лица на които следите им се губят в офшорни компании в чужбина.
Нужно е да се направи една вметка, че фалшивите новини могат да бъдат част от пропагандата. Пропагандата има инструментариум, чрез който действа и част от този инструментариум са фалшивите новини. През последните 5-6 години се появиха много добре платени тролове, които участват дейно във воденето на пропаганда и формирането на обществено мнение. Реално фалшивите новини водят до друга паралелна реалност и до липса на критично мислене в оществото. Фалшивите новни създават неверни тенденции и разделят обществото. Истината е, че традиционния елит, чрез фалшивите новини се конкурира с информационния. Друга възможност за манипулация е организирането на псевдосъбития.
Ако попаднете на фалшива новина не я споделяйте, а споделете информация как да бъде разпозната една новина дали е истина или лъжа.
Нужно е въвеждане на медийна грамотност и на медийни стандарти на работа. Курсове по медийна грамотност да има и в училищата и университетите. Нужно е да учим, провокираме и насърчаваме хората да разпознават фалшивите новини, да познават правата и свободите си, за да можем да живеем в едно достойно и справедливо общество.
В 65% от случаите фалшивите новини носят печалба на авторите си, а при 84 на сто, те целят да насочат в определена посока обществения дебат. Това съобщава Европейската комисия, според проучването почти 90% от тях имат светкавичен ефект, тъй като се целят в емоциите на хората. Проучването показва, че от проверката на фактите и публикуването на истината няма смисъл, тъй като прочелите първата информация обикновено не виждат корекциите.
Имайте предвид, че фалшивите новини се разпространяват по-бързо от истинските новини.
Фалшивата новина стои между мита и реалността и някяк неусетно за хората четящи такива новини виртуалното става реалност. Липсата на културна грамотност и образованост е една от основните причини много хора да са подвластни на фалшивите новини. Нужно е професионалните журналисти да са медийно грамотни и да проверяват източниците си поне на три места.
Фалшивите новини са функция на страха. Този тип новини обикновенно са с ниски критерии. Те се произвеждат от хора, които не могат да застанат с името и лицето си пред вас.

Как да разпознаваме фалшивите новини?

1. Бъдете скептични спрямо заглавието- обикновенно то съдържа следните думи: “Шок”, “Ексклузивно”, “Скандално”, “Бомба”, това реално “clickbait” и води към сайтове с препратки. Често заглавието звучи сензационно, но текста в линка не носи информация. Ако отворите линка реално заглавието си е свършило работата и вие генерирате трафик.

2. Задайте си следните въпроси- Кой е източника? Познат ли ви е? Каква е целта на написаното?
Обикновенно авторите на фалшиви новини търсят политически и финансови облаги.
Проверете информацията и в други новинарски сайтове. Често, чрез фалшивите медии се води хибридна война, създава изкуствена омраза и задкулисие. Често се губи значението на термините, като се вижда, че таргетирането е с целенасочен съдържание. Целта е създаване на емоции, които водят до популизъм и създаване на модели.
Използвайте авторитетни източници, като си направите собствен списък с източници на които имате доверие. Такива източници могат да са както водеща медия, така и блогове, институции, стари книги, специализирани издания или библиотеката.
Четейки дадена статия търсете името на автора, на реалния човек, ако в сайта в сектора с контакти има само автотична форма за обратна връзка трудно може да се каже, че сайта е авторитетен. Подлагайте източниците на критична преценка.

3. Не вярвайте на снимките те често са фалшиви и съдържат манипулативно съдържание целящо да отворите сайта.

4. Следете за правописни грешки и лошо оформление. В повечето случаи тези сайтове не поддържат редакционна колегия и екип от автори. Текстовете са набързо написани без да се позовават на реален източник. Този тип сайтове обикновено са пълни с нискокачествени реклами на подозрителни продукти.

5. Проверявайте датите, ако има хронология без логика то тя е била изменена. Често стари новини се рециклират и пускат като нови, дори и вече да не са актуални.

6. Шега ли е? – възможно е публикуваната информация да е сатира. Някои статии са умишлено фалшиви и кагато става въпрос за забавление е написано след текста.

7. Имайте едно на ум, че чрез заблуда може да бъде поднесена информация целяща пълна дезинформация.

8. Потърсете мнението на експерт и специалист в дадената сфера и област.

9.Разпознавайте съдържанието с цел оптимизация за търсачки
В тази група включваме съдържание, което се генерира единствено и само с цел SEO (Search Engine Optimization – оптимизация за търсачки). Днес има цели мрежи от стотици сателитни сайтове с безсмислено съдържание, които съществуват с единствената цел да предоставят линкове към реални интернет проекти и да подобрят позициите им в онлайн търсачките.
Има в момента On-line платформи, които автоматизирано докладват фалшиво съдържание.

Формиране на обществено мнение и фалшиви новини

Обществено мнение е социален и политически термин обозначаващ съвкупното вярване или мнение на обществото по даден въпрос. Общественото мнение се влияе от медиите и връзките с обществеността. Общественото мнение е важен фактор в демократичните общества, тъй като влияе косвено на управлението.

Общественото мнение е колективен тип мислене, което се изгражда въз основа на възприятия и оценки за събития, хора, институции, политики. Общественото мнение е това, което повечето хора в една група мислят по даден въпрос. Мечтата на всеки ПР специалист е да може да контролира общественото мнение в желаната от него посока.
Новините и предаванията почти винаги влияят върху общественото мнение и съответно неговото формиране. Самото формиране на някакъв вид хомогенно обществено мнение обхваща определен период и става чрез натрупване в съзнанието на хората на мнения и оценки и аргументи (“за” и “против”). Тук идва и ролята на медиите. За да се артикулира “правилното” за PR специалистите мнение се започва разпространението на богата и разнообразна информация по темата, а тя се коментира публично от експерти и специалисти, които са по-запознати и с по-висок социален статус, защото общественото мнение по принцип е извънредно чувствително към значителните събития и няма как да се стабилизира, докато значението от последиците от събитията не стане разбираемо за неговите носители.
Нужно да бъде оценен “ексклузивният” новинарски фактор, по който медиите подбират информацият, която предоставят.

Необходимо е наличието на четири фактора, за да се създаде Обществено мнение по даден въпрос:

1. Възникване на обществен проблем

2. Наличие на значителен брой хора, засегнати от проблема и информирани по него в достатъчна степен, за да изкажат мнения

3. Наличие на консенсус сред някои от тези мнения

4. Директно или индиректно въздействие на този консенсус върху компетентните по проблема институции

Основните функции на Общественото мнение са три:

1. Функция на индикатор (показател) за възникването, развитието и реалното състояние на дадени социални проблеми

2. Функция да предлага възможни решения на проблемите, но няма компетенциите да ги решава;

3. Функция да упражнява контролиращ натиск върху компетентните центрове на властта.

За да реализира тези свои функции, Общественото мнение трябва да придобива публичност. Именно тя се осъществява благодарение активната роля на медиите, които генерират и стимулират формирането на Общественото мнение и неговото развитие.
едиите са продукт на съвременното общество. Те са създадени от него, но се контролират от този, който притежава медията. Информацията, която те разпространяват, избираните пътища и средства имат огромно директно и индиректно влияние върху човека. То се разпростира от провокирането на краткосрочни състояния до формирането на стабилни нагласи, поведенчески модели и представа за заобикалящия ни свят.

Анелия Парапунова
председател
Сдружение “Академика-Ние, гражданите”
Проект: Обществено мнение и фалшиви новини
e-mail: aneliaparapunova@abv.bg
GSM 0888 34 40 29





Гласувай:
1


Вълнообразно


1. 1997 - "Използвайте авторитетни източници, като си направите собствен списък с източници на които имате доверие"
18.06.2018 20:15
Доверете се на "Дума". Няма по- добър политически ангажиран вестник.
цитирай
2. niegrajdanite - Връзката между хората и доверието между тях са основния принцип срещу фалшивите новини.
18.06.2018 23:13
Щом за вас цитирания вестник е авторитетен източник използвайте го. В 21 век има много и различни източници на информация.
цитирай
3. pando - 100 %
19.06.2018 10:16
ISTINA!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: niegrajdanite
Категория: Други
Прочетен: 14567
Постинги: 5
Коментари: 4
Гласове: 0
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031